§ 1 Avtalens omfang og varighet
1.1 Avtalens omfang og varighet kommer frem av Hovedavtalen og gjelder mellom de angitte Partene.
§ 2 Definisjoner
2.1 Med mindre sammenhengen eller omstendighetene tydelig tilsier noe annet, skal følgende ord og begreper ha den betydningen som angitt nedenfor:
- Avtalen: Avtalen består av de Generelle vilkårene, Hovedavtalen, ordrebekreftelsen og eventuelle tilbud/prisvedlegg. Hvis det forekommer motstridende bestemmelser i dokumentene som utgjør Avtalen, skal Hovedavtalen gjelde foran både de Generelle vilkårene, ordrebekreftelsen og eventuelle tilbud/prisvedlegg. Henvisning til kundens generelle vilkår eller lignende er ikke gjeldende i denne Avtalen.
- Eiendommen: Det anlegget, eiendommen, lokalene eller andre områder som Kunden angir hvor Leverandøren skal utføre avtalt tjeneste.
- DAP: Leveransevilkår i henhold til Incoterms 2020.
- Brannsikkerhet: Brannsikkerhetsprodukter, tilbehør samt installasjon, montering og/eller service av slike produkter.
§ 3 Leveransevilkår
3.1 Ved bestilling av service og installasjon sørger Leverandøren for å levere avtalte produkter og tilbehør til Kunden angitt Adresse i forbindelse med besøk.
3.2 Ved kjøp av kun produkter skjer leveransen i henhold til DAP hvis partene har avtalt leveranse, og hvis ingenting annet er skriftlig avtalt.
§ 4 Garanti
4.1 Leverandøren gir ett års garanti på utført arbeid og levert materiale. Feil i utført arbeid og levert materiale rettes kostnadsfritt i garantiperioden. Kunden har, i tillegg til rett til oppsigelse i henhold til § 9, ikke rett til andre følger enn retting i garantiperioden.
§ 5 Ansvarsbegrensning
5.1 Leverandøren er kun ansvarlig for direkte saksskade som oppstår under gjennomføring av service, installasjon eller montering i henhold til avtalt utførelse og som oppstår på grunn av forsømmelse eller grov uaktsomhet fra Leverandørens personale. Leverandøren er ikke ansvarlig i noen tilfeller for indirekte skader, produksjonstap, tap av fortjeneste eller Kunden eventuelle erstatningsplikt overfor tredjepart.
5.2 I tilfeller der Leverandøren er ansvarlig for å erstatte skade som nevnt ovenfor, skal erstatningen begrenses per skadetilfelle til 10 grunnbeløp.
5.3 Kunden er ansvarlig for egne forpliktelser med hensyn til brannsikkerhetsmelding, egenkontroller eller lignende dokumenter som kreves av myndighetene, samt eventuelle gebyrer eller sanksjoner knyttet til slike forpliktelser, noe som innebærer at Leverandøren ikke kan holdes ansvarlig for slike kostnader.
5.4 Leverandøren kan heller ikke holdes ansvarlig for direkte eller indirekte skader forårsaket av brann, uavhengig av årsak, i Kundens Lokaler.
§ 6 Forpliktelser
6.1 Leverandøren forplikter seg til å tilby dokumentasjon angående utført arbeid, tiltak og protokoller der dette er relevant for levert produkt eller tjeneste.
6.2 Leverandøren påtar seg imidlertid ingen bygningstekniske tiltak, elektriske installasjoner eller lignende inngrep i Kundens Eiendom med mindre dette er spesifikt avtalt.
6.3 Leverandøren utfører avtalt arbeid i vanlig arbeidstid med mindre annet er spesifikt avtalt.
6.4 Kunden forplikter seg til å gi Leverandøren adgang til Eiendommen der installasjon eller service er avtalt, og at aktuelle områder er tilgjengelige for montering og service. Hvis arbeid må utføres på over to meters høyde, skal Kunden stille utstyr til disposisjon som stige, lift eller stillas. Ellers har Leverandøren rett til å belaste kostnaden for slik leie samt nedlagt arbeidstid for å ordne det.
6.5 Kunden bør tilby teknisk dokumentasjon om Eiendommen og dens brannsikkerhet hvis slik dokumentasjon eksisterer.
6.6 I tillegg skal Kunden informere Leverandøren hvis det er spesielle forhold i Eiendommen som kan påvirke Leverandørens mulighet til å oppholde seg der eller utføre avtalt arbeid. Hvis spesielt verneutstyr kreves, skal Kunden stille dette til disposisjon for Leverandørens personale.
6.7 Kunden er ansvarlig for arbeidsmiljøet ved arbeid i Kundens Eiendommer og skal informere Leverandørens personale om risikoer ved opphold og arbeid i Eiendommen.
6.8 Kunden skal følge Leverandørens instruksjoner og umiddelbart varsle Leverandøren hvis produkter eller utstyr som Leverandøren har montert, installert eller utført service på, er skadet eller forbrukt.
§ 7 Avbestilling
7.1 Hvis Kunden avbestiller en tjeneste før den er utført eller fullført av Leverandøren, har Leverandøren rett til kompensasjon for utført arbeid, arbeid som må utføres, samt for de kostnader og tap som oppstår for Leverandøren som følge av avbestillingen.
§ 8 Priser og fakturering
8.1 De avtalte prisene er beregnet ut fra de forutsetningene som ble angitt ved avtalens inngåelse og forutsetter at arbeidet kan utføres i ordinær arbeidstid og uten avbrudd. Tilleggstjenester og produkter i avtaleperioden faktureres i henhold til gjeldende prisliste. Prisene er oppgitt eksklusive merverdiavgift og andre skatter som fastsettes etter avtalens inngåelse.
8.2 Leverandøren har rett til å justere de avtalte prisene den 1. januar hvert år. Justeringen vil gjøres med utgangspunkt i kostnadsøkninger hos Leverandøren, herunder eksempelvis personalkostnader, generell utvikling i KPI-JAE og valutasvingninger/-eksponering m.v.
8.3 Produkter og tjenester som ikke er inkludert i den avtalte prislisten reguleres av Leverandørens gjeldende prisliste.
8.4 For alle service-, installasjons- og monteringsoppdrag tilkommer en avgift for oppmøte av servicebil samt kostnader for forbruksmateriale ved service/montasje, med mindre annet er spesielt avtalt. Leverandøren har rett til å planlegge slike besøk ut fra sin ordinære virksomhet. Ved akutte behov som må løses innen 48 timer, tilkommer en spesiell akuttavgift i henhold til gjeldende prisliste.
8.5 Hvis ikke annet er avtalt skriftlig, skal betaling skje innen 14 dager fra fakturadatoen. Hvis betaling ikke skjer innen rett tid, har Leverandøren rett til forsinkelsesrente i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven), samt erstatning for kostnader til inndriving av fordringer.
8.6 Det tilkommer et fakturagebyr på alle fakturaer.
§ 9 Avtaletid og oppsigelse
9.1 Avtaletiden og oppsigelsen fremgår av hovedavtalen. Imidlertid har hver av partene rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning:
1. Hvis den andre parten vesentlig misligholder sine forpliktelser i henhold til avtalen og ikke retter opp dette innen 30 dager etter skriftlig anmodning.
Eller
2. Hvis den andre parten misligholder sine betalinger, går konkurs eller på annen måte anses som insolvent.
Oppsigelse i samsvar med det ovennevnte må skje skriftlig for å være gyldig.
9.2 Leverandøren har rett til å endre de generelle vilkårene før en ny avtaleperiode, men skal i så fall gi Kunden skriftlig beskjed senest 45 dager før den nye avtaleperioden begynner. Ved endringer av vilkår som kan være av vesentlig betydning for Kunden, har Kunden rett til å si opp avtalen, men må gi Leverandøren skriftlig beskjed om dette før den nye avtaleperioden begynner. Dette gjelder imidlertid ikke vesentlige endringer som skyldes ny eller endret lovgivning eller myndighetsbeslutninger. § 9.2 Leverandøren har rett til å endre de generelle vilkårene før en ny avtaleperiode, men skal i så fall skriftlig meddele Kunden senest 45 dager før ny avtaleperiode. Ved endringer i vilkårene som kan være av vesentlig betydning for Kunden, har Kunden rett til å si opp Avtalen, men må gi Leverandøren skriftlig beskjed om dette før den nye avtaleperioden begynner. Dette gjelder imidlertid ikke vesentlige endringer som skyldes ny eller endret lovgivning eller myndighetsbeslutninger.
§ 10 Kunden har ikke lov til å overføre rettigheter og plikter i henhold til Avtalen uten Leverandørens forhånds skriftlige godkjenning.
§ 11 Meddelelse
11.1 Oppsigelse og andre meddelelser skal skje via elektronisk melding til motpartens kontaktperson i henhold til hovedavtalen.
11.2 Meddelelsen skal anses å være mottatt av motparten når den er mottatt på motpartens elektroniske adresse.
§ 12 Fortrolighet
12.1 Parten har ikke rett til å avsløre teknisk eller kommersiell informasjon som den andre parten behandler som konfidensiell uten den andre partens samtykke. Dette gjelder imidlertid ikke i den grad (i) det er nødvendig for at parten skal kunne oppfylle sine forpliktelser i henhold til Avtalen, (ii) parten er pålagt å avsløre informasjonen i henhold til lov eller (iii) informasjonen blir allment kjent uten at parten bryter sin fortrolighetsforpliktelse.
12.2 Parten er forpliktet til å forhindre at konfidensiell informasjon, i større grad enn det som følger av første ledd, overføres til eller brukes av ansatte, konsulenter, underleverandører og andre hos parten som kan få tilgang til konfidensiell informasjon.
§ 13 Force majeure (Unntakstilstand)
13.1 Parten er fritatt fra sanksjoner for manglende oppfyllelse av visse forpliktelser i henhold til denne Avtalen, dersom manglende oppfyllelse har sin årsak i omstendigheter som parten ikke råder over og som hindrer oppfyllelse av dette. Så snart hinderet er opphørt, skal forpliktelsen oppfylles på avtalt måte, med mindre annet er avtalt.
13.2 Som frigjørende omstendigheter skal anses krig, krigshandlinger, myndighetsbeslutninger, ny eller endret lovgivning, konflikt på arbeidsmarkedet, naturkatastrofer og tilsvarende forhold.
13.3 For å bli fritatt i henhold til ovennevnte skal parten umiddelbart gi beskjed til den andre parten.
13.4 Parten har rett til å heve avtalen dersom den andre partens oppfyllelse av visse forpliktelser er forsinket med mer enn tre måneder.
§ 14 Tvist
14.1 Avtalen skal fortolkes iht. norsk rett. Tvister skal søkes løst på vennlig vis ved forhandlinger. Fører ikke forhandlingene frem, kan hver av partene bringe tvisten inn for avgjørelse for de ordinære domstolene. Partene vedtar Oslo tingrett som verneting.
14.2 Uavhengig av det ovennevnte har Leverandøren alltid rett til å henvende seg til allmenn domstol eller kompetent myndighet for å søke om betaling av forfalte krav.
§ 15 Vilkår for Deling av Kundeinformasjon
Kunden gir samtykke til at deres kontaktopplysninger kan deles mellom Presto AS og dets datterselskaper for å tilby andre produkter og tjenester.
Data vil kun brukes til å gi Kunden informasjon og tilbud som kan være relevante.
Presto AS og dets datterselskaper behandler data i samsvar med GDPR og gjeldende personvernlovgivning. Data deles ikke med tredjeparter uten Kundens samtykke, med mindre lovpålagt.
Kunden kan når som helst:
- Trekke tilbake samtykke til datadeling.
- Få innsyn i, korrigere, eller slette sine data.
Kontakt: For spørsmål eller forespørsler, kontakt Presto AS på support@presto.no.
Presto AS
Østre Aker vei 207
0975 Oslo
Tlf. 07 110
support@presto.no